21 °C
Haku

Tietoturvallista asiointia sähköisesti Taivalkoskella

Taivalkoski on asettanut strategiseksi tavoitteekseen kehittää ja monipuolistaa kuntapalveluita. Tarkoitus on etsiä toimintamalleja, jotka tekevät asioinnista helppoa ja joustavaa, sekä nopeuttavat kuntalaisen asian käsittelyä.  

Tätä tavoitetta tukee Taivalkoskella meneillään oleva sähköisen asioinnin käyttöönotto, joka tulee perinteisen asioinnin rinnalle. Verkkosivu-uudistuksen jatkokehittämiseksi toteutetaan yhteistyössä Digimuutos 3.0 -hankkeen kanssa sähköisten palveluntarpeen kartoitus ja käyttöönotto. Projekti on aloitettu keväällä 2021 toimialojen tarpeiden kartoittamisella ja on nyt käyttöönottovaiheeseen. Sähköisen palveluita on julkaistu portaittain. Digimuutos 3.0 -hanke tukee sähköisen asioinnin käyttöönottoa aktiivisesti. Hankekunnista myös Kuusamossa pilotoidaan parhaillaan sähköistä lomakepalvelua.  

Sähköisten palveluiden käyttöönoton tavoitteena on kuntalaisten asiakaskokemuksen parantaminen ja asioinnin mahdollistaminen ajasta ja paikasta riippumatta. Viranomaisen velvollisuus on tarjota asiointimahdollisuus myös sähköiseen asiointiin. Sähköisen lomakepalvelun myötä asia on entistä helpompaan laittaa vireille. Uudistuksesta huolimatta asian voi kuitenkin edelleen laittaa vireille myös perinteisesti paperilomakkeella. Sähköinen asiointi tarjoaa tietoturvallisen ja saavutettavan tavan asioida kunnan kanssa. Lomakkeilla hyödynnetään suomi.fi -palvelun vahvaa tunnistautumista.   

Lisätietoja sähköisen asioinnin projektista:  
Mirva Haataja 
hallintosihteeri  
mirva.haataja@taivalkoski.fi  

Viimeksi muokattu 7.6.2021